Cu ochii pe bloggeri

Despre orice altceva

Articol de Diana Capatina | Data: 20-06-2006

Iata ca cineva (din Anglia) a inteles ca, in foarte scurt timp, agentiile de presa, ziarele si televiziunile, bancile de imagini si jurnalistii de investigatie vor ajunge sa aiba nevoie si sa vrea sa plateasca pentru a beneficia de o resursa naturala inca neexploatata la adevarata sa valoare: bloggerul. Scoopt, prima agentie de fotografie jurnalistica din lume care comercializeaza fotografiile facute de oameni obisnuiti, a lansat de curand ScooptWords, un serviciu care face legatura intre bloggeri si media publishing, ajutandu-i pe bloggeri sa-si comercializeze articolele.

Agentia este convinsa ca multi bloggeri scriu materiale la fel de bune sau chiar mai bune decat decat cele care apar in ziare si reviste si isi propune sa-i ajute sa aiba acces la un public mai larg si, fireste, sa fie platiti pentru munca lor – pe principiul „if it’s good enough to print, it’s good enough to pay for”.

Membrii ScooptWords trebuie doar sa puna un buton cu mesajul „buy this content” pe blog, ceea ce indica faptul ca respectivul articol poate fi republicat. Editorii de la publicatiile interesate dau clic pe buton, iar sistemul ScooptWords se activeaza si rezolva tot ce tine de plati, licente, termeni si conditii de folosire etc. Indata ce plata este confirmata, publicatia poate copia si tipari (cu sau fara schimbari) articolul. Agentia isi ia un procent de 50% la prima vanzare si de 25% la urmatoarele, iar bloggerul este platit prin PayPal, un sistem de plati online rapid si eficient.

Pentru publicatii, beneficiul tine de accesul la informatii cu valoare jurnalistica mare si, de multe ori, originale (martori oculari la evenimente importante, jurnalisti locali care fac investigatii pe cont propriu, specialisti care-si expun pe blog studiile stiintifice etc.) fara a fi nevoite sa negocieze preturi sau chestiuni legale direct cu bloggerii.

Pentru jurnalisti, pe de alta parte, net-ul a devenit un mediu din care isi pot aduna informatii relevante pentru materialele la care lucreaza si, in acelasi timp, un mediu in care ei insisi se pot exprima (mai) liber. Unii dintre ei isi publica pe site sau blog „varianta necenzurata” a articolelor aparute in ziarele sau revistele la care sunt angajati, iar corespondentii de razboi dau adesea pe blog detalii pe care nu le pot prezenta in reportajele TV pe care le realizeaza.

John Pilger, un guru al jurnalistilor, care de 40 de ani se opune deschis antiimperialismului american si globalizarii, spune ca informatiile de pe bloguri sunt surse incredibile din perspectiva jurnalistica. In articolele sale despre razboiul din Irak, de exemplu, a folosit informatii de pe blogul unui jurnalist independent american, de origine libaneza, Dahr Jamail, care scria chiar din Fallujah, o zona in care jurnalistii n-au acces decat insotiti de trupele aliate. Iar pentru cartea sa despre jurnalismul investigativ „Tell me no lies”, Pilger spune ca a folosit jurnalul de pe blog al unei englezoaice care locuia la o familie din Bagdad.

Scoopt a oferit pana acum ziarelor, revistelor si televiziunilor fotografii si filme, care s-au bucurat de mare cautare, asa ca are motiv sa fie optimist si in privinta textelor care vor fi disponibile prin ScooptWords. Fotografiile, fie ca-s facute cu aparate profesionale sau telefoane mobile cu camere incorporate, nu sunt acceptate decat daca au o valoare jurnalistica evidenta – daca sunt realizate, de exemplu, la evenimente neacoperite de media sau la care publicatiile n-au acces, ori surprind situatii neasteptate (accidente, interventii ale politiei, catastrofe naturale, celebritati la restaurant, printul consort cu degetul in nas etc.). Asa ca, daca vrei sa-ti vinzi fotografiile cu Depeche Mode vizitand Palatul Parlamentului unui ziar din New York sau interviul cu Corneliu Porumboiu unei reviste birtanice de film, fa-ti un blog si inscrie-te la Scoopt!

Agentia crede ca, in viitorul apropiat, toti marii jurnalisti vor avea blogurile lor. Unii bloggeri vor deveni jurnalisti, unii jurnalisti vor scrie doar pe bloguri, iar publicatiile online si offline vor putea sa foloseasca acest trend in favoarea lor, asigurandu-si content de o calitate excelenta fara mari batai de cap.

O idee si mai buna ar fi sa-ti faci o agentie pe modelul Scoopt, care sa furnizeze materiale ziarelor si revistelor – fotografii si articole vii, din zone in care presa nu ajunge. Tu ai alege blogurile cu cel mai bun content, ai pune in functiune sistemul si ai incasa banii din comisionul de vanzare. Could work.

Sursa: http://www.iqads.ro/adtrend.read.php?IDArticol=3408

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s